Den svenska posten! [Långt inlägg]

Jag och den svenska posten är inte så bra polare med varandra. Jag förstår visserligen att det mesta av alla problem som inträffat på senare tid är tillfälligheter och med största sannolikhet beror på julen och alla paket som skickas land och rike runt då.

MEN; jag tänkte ändå passa på att klaga. Jag får ju faktiskt göra det här på min alldeles egna plattform.

Vi börjar med paket 1: Gustavs julklapp. Denna story delade jag med mig av på facebook vilket engagerade en hel del människor, så jag kopierar texten rakt av därifrån.

DEL 1
”Okej, scenario för Gustav’s julklapp som vi nu får hypotesa är en röd leksaksbil (för att komma så långt från verkligheten som möjligt). Hittat att den röda bilen finns på det svenska företag X men ja letar ihjäl mig på hemsidan utan att hitta någon röd bil. Mailar företag X och frågar om en eventuellt kan finnas kvar i lager, efter två veckor, inget svar. Mailar då igen, efter en vecka, fortfarande inget svar. Blir då irriterad och letar upp den röda bilen från sin orginalförsäljare (Företag Y) som befinner sig i Tyskland. Får krångla som fan med paypal men tillslut (!) har jag köpt den röda bilen!

35 sekunder efter genomfört köp hör företag X av sig och säger att de hade både röda bilar och blåa bilar i lager. De råder mig även att köpa den blåa bilen eftersom den röda bilen inte uppfyller kvalifikationerna riktigt, men det är ju för sent nu. Nu har jag antagligen köpt en felaktig röd bil. Jag tackar dock för informationen och hoppas att bilen är hel ändå.

Får efter några dagar den röda bilen på posten där DHL meddelar att de har försökt nå mig, vilket inte är fallet. Men jag har fått en lapp om att bilen ska stå på willys öster, åker dit, bilen står på coop nära frennarp, ingenting verkar bli rätt.

Mycket riktigt uppfyller inte den röda bilen kvalifikationerna och jag kommer att behöva byta till en blå bil. Jag måste alltså skicka tillbaka den röda bilen för 105 kronor till tyskland och företag Y. I samma veva lägger dessutom min mail av någon märklig anledning av, så jag kommer inte åt the return document. ‪#‎livet‬.

Lyckas få tag på ett return document och skickar iväg den röda bilen för 105 spänn till Tyskland igen. Får dagen efter igång min mail och då visar det sig att företag X har hört av sig under tiden och sagt att jag kan ju få byta min röda bil mot en blå bil hos dom i Sverige så länge den finns kvar i originalförpackning, de hanterar ju också båda bilarna menar dom. Så slipper jag krångla så mycket ‪#‎jomantackar‬

…… Just nu befinner sig alltså en röd bil någonstans på väg till Tyskland, tror jag, jag har lite svårt att hålla koll, för jag är inte så bra på tyska. Förhoppningsvis kommer en blå bil som uppfyller kvalifikationerna lagom till jul. Om Gurra har tur, annars lär han ha en rabiat flickvän.”

DEL2
”Status kring den ”nu mer förbannade jävla” förhoppningsvis blåa bilen. Efter att det hade gått relativt smärtfritt att skicka tillbaka den röda bilen till tyskland och således fått nytt försändelse-id från tyskland började jag nu med glädje följa den blåa bilens väg tillbaka till Halmstad.

Efter oroväckande många vändor i Hamburg tog den sig tillslut till Malmö. Detta lyckades jag uttyda genom google-translate-tyska. Skönt, här i Sverige lär det ju gå enkelt, tänkte jag.

Från Malmö, till toftanäs, till Halmstad. Nu står det ”Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen” när jag kollar posten.se men återigen (!!) har ingen kontaktat mig för leverans. Denna gången blir det dock problem, för inte har det lämnats något meddelande på leveransadressen heller, spännande. Bilen åker nu tydligen till Härryda (?).

Återigen går jag in på posten.se och ser att bilen nu ska befinna sig på Willys Öster. Allt följer mönster från förra gången. Åker dit och hoppas att de ska kunna lämna ut mitt paket mot beskrivning (eftersom jag inte har något som helst nummer eller liknande med mig, förutom försändelse-id, som inte ger dem någon respons alls i systemet).

Kvinnan på Willys känner igen min beskrivning men säger att den blivit packad på buren för ”felsorterat” som ska till Frennarp. Återigen följer vi mönstret om att det står en sak på posten och verkligheten är en annan. Jag får helt enkelt åka och hämta bilen imorgon.

Idag när jag kom till frennarp i hopp om att jag äntligen skulle få hämta ut en blå bil får jag fortfarande till svars att mitt ID inte finns i systemet och där har de minsann ”400 paket, så beskrivning fungerar inte”. Jaha?

Nu finns alltså den förhoppningsvis blåa bilen antingen kvar på willys, på transport till frennarp, eller på frennarp. Det är ingen som vet för mitt ID fungerar inte i systemet och jag har den här gången inte fått någon AVI. Så just nu befinner jag mig i moment 22 där ingen kan säga någonting.

Kontentat av det hela blir snart att Gustav inte får någon jävla bil!”

Paketet var i Halmstad tre gånger och vände vidare i Svea Rike.
Paketet var i Halmstad tre gånger och vände vidare i Svea Rike.

Tillslut fick jag nästan med våld hämta ut mitt paket på Coop Nära Frenarp (alltså inte Willys Öster) genom att stå och peka och säga ”DET DÄR ÄR MITT PAKET” eftersom jag såg det i hyllan. Jag hade ju ingen Avi och inget sms att visa upp. Men tillslut (!) kom det en snäll kassör som slog in paketet manuellt åt mig så jag kunde hämta ut det ordentligt. I en månad for paketet runt i världen…

1237596_10204699854913012_6181146022926464582_n

 

Så, paket 2: Kläder från Nelly.
Det här paketet hade jag förståelse för att det eventuellt skulle bli lite sent. Jag beställde som alla andra från Nellys supermellandagsrea. Jag och lillasyrran klickade iväg våra beställningar i princip samtidigt (varför vi inte beställde tillsammans är en annan femma, då hade jag haft mina kläder nu för hennes paket kom i måndags).

Jaja, från Nelly får man ju iallafall ett spårningsID så det här kan jag ju också hålla koll på. Samtidigt som jag stod med Jenny på Willys när hon skulle hämta ut sitt paket från Nellys (alltså det vi beställde samtidigt) så funderar jag över varför inte jag har fått något sms. Går in spårar och ser att det ligger sorterat i Göteborg. Jaha, jaja, då kommer det säkerligen till Halmstad på onsdag då (tisdag var röd dag pga trettondagen). Idag, fredag, ligger paketet fortfarande sorterat i Göteborg, det har inte rört sig ur fläkten. Ett 1:a-klass brev som vanligtvis ska delas ut dagen efter avsändaren lämnat in det på posten… here we go again.

Paket 3: Köpte PWO och Recovery från MRR. Det här beställdes visserligen igår (onsdag) så jag ska inte hojta för mycket än. Hur som haver, får mail om att mitt paket är packat och ett spårningsID så jag kan följa paketet online om jag behöver hämta ut det hos ombud. Problemet? Mitt ID finns inte så jag vet ingenting längre…

Paket 4: Det här paketet är en sidoparantes, för det har ännu inte landat hos posten utan började med krångel redan från början. Vi får väl se hur mycket problem det blir när det väl kommer dit (mvh bitter). Det är underkläder jag beställt evasunderklader.se. Beställer precis som vanligt (direkt efter nellybeställningen) och ser då att vissa varor som jag beställt kommer in i deras lager om 7-14 dagar så jag måste iallafall vänta så länge innan paketet ens skickas.

Tillslut får jag ett mail om att en av de produkter jag beställt inte finns över huvudtaget, varför de då inte plockat bort den från hemsidan vet jag inte, så de kan inte skicka mitt paket nu heller. Så istället får jag byta BH till en annan, problemet att de urvalet av BH:ar som finns i samma prisklass inte faller mig i smaken, alls, eller är för små. Jaha? Så vad gör vi nu. Jag mailar tillbaka till kvinnan jag haft kontakt med på evasunderkläder om att jag får väl byta till en BH jag hittar som var helt okej men får då tyvärr gå ner en storlek, vi får hoppas att den passa ändå.

Nu har kvinnan jag pratat med istället då slutat svara på mail…

Bevare mig väl, vi får väl se om jag får några grejer överhuvudtaget. Från och med nu bör jag nog aldrig mer beställa något över nätet tror jag…

Kommentera